Liefdesverdriet: Praktische tips!

Geschatte leestijd: 5 minuten

Liefdesverdriet is misschien wel het meest pijnlijke verdriet dat je kan voelen. Alsof de grond onder je wegzakt: Je voelt je machteloos, leeg en waardeloos. 'Afleiding zoeken' is een goedbedoeld advies, maar het lijkt haast onmogelijk afgeleid te raken. En bovendien, hoe destructief ook, wíl je eigenlijk helemaal niet afgeleid worden: De gedachten en herinneringen deden je voorheen immers altijd goed dus je gaat daar eigenlijk graag naar terug. Maar waar je er voorheen vrolijk en warm van werd, doen diezelfde gedachten en herinneringen je nu opeens pijn... Hoe kom je daar zo snel mogelijk van af? 

 

Een cliché (maar per definitie dus waar): Tijd heelt alle wonden. Liefdesverdriet slijt. Het beheerst even je hele leven, slokt nu elk moment van je dag op, maar het is echt waar: Dit gaat voorbij. Hieronder geen wondertips om meteen van je verdriet af te zijn, dat is onmogelijk (en ongezond), maar wel om het proces wat te versnellen. 

 

Uit het oog, uit het hart: Cold turkey

Hoe hard het ook voelt, want je geeft misschien nog wel om deze persoon, doe het echt: Heb geen contact meer. In ieder geval tijdelijk, besluit eventueel op een later moment of en hoe jullie weer met elkaar om kunnen gaan. Maar voor nu is Cold Turkey afkicken het duidelijkst voor je brein. Dus: 

  • Geen contact, niet appen, bellen of afspreken. Even helemaal niets. 
  • Zorg voor zo min mogelijk momenten van herinnering. Dus zijn lievelingskoffiemok even achter in de kast, geen zichtbare foto's in huis en haar make-up kan worden opgeborgen. 
  • Schakel op social media (tijdelijk) al zijn/haar berichten op je tijdlijn uit (dat doe je zo). Vergeet ook vrienden/familie van je ex niet. Geen zorgen, ze krijgen hier geen melding van en als je verdriet over een poosje weer gezakt is zet je alles eventueel gewoon weer aan!
  • Gemeenschappelijke accounts op Netflix of Spotify? Maak er een voor jezelf aan zodat je niet met 'jullie liedje' of 'haar lievelingsfilm' wordt geconfronteerd. 

Houd jezelf (niet) voor de gek

Je brein kent geen verschil tussen realiteit en visualisaties. Ga maar na; als jij denkt aan eten, krijg je trek. Ook als er helemaal geen eten in de buurt is. Gedachten aan je ex werken hetzelfde: Als jij aan hem/haar blijft denken, of dat nu aan de fijne of vervelende tijden is, blijft je brein hangen in de gedachte dat je ex nog een onderdeel is van jouw leven. 

Het is gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar je moet dus stoppen met denken aan deze persoon. De tips hierboven helpen daar al bij, op die manier heb je minder momenten dat je actief aan je ex herinnerd wordt. Maar wat nou als je gedachten tóch die kant op dwalen?

  • Mindfulness kent veel oefeningen om je gedachten te sturen, te ontspannen of te mediteren. Hier beschreef ik er al een aantal. 
  • Daar is 'ie, het zo vaak gebruikte goedbedoelde advies: Zoek afleiding. Dat is misschien voor jouzelf nog heel lastig, maar maak in ieder geval gebruik van de afleiding die anderen je aanbieden. Vriend(inn)en die je mee willen slepen naar activiteiten, doe het gewoon! 
  • Verander je routines: Als je blijft doen hoe/wat je altijd deed toen je nog met je ex was, blijft je brein ook denken dat je nog met je ex bent. Verander je daar het een en ander in, dan word je echt even wakkergeschud en merkt je brein dat er ècht iets aan het veranderen is. Dat kunnen grote veranderingen zijn, bijvoorbeeld door je huis opnieuw in te richten met een flinke lik verf op de muur. Maar ook kleine veranderingen, bijvoorbeeld een andere weg naar de supermarkt, met yoghurt i.p.v. brood ontbijten, een nieuw parfum of een andere playlist dan gebruikelijk.

Blijf goed voor jezelf zorgen: Je leven is niet voorbij!

Je leven voelt op dit moment misschien doelloos en waardeloos. Met jezelf en chocolade in bed blijven zwelgen dat het nooit meer goed komt, mag best. Maar newsflash: HET KOMT WEL GOED! En je wil voorkomen dat je na deze vervelende periode van liefdesverdriet in een vervelende periode door andere omstandigheden terecht komt. Zorg daarom goed voor jezelf, ook nu het leven even geen uitzicht lijkt te bieden. Doe het voor de 'jij' van over een jaar: 

  • Eet gezond. Fruit en groenten zorgen uiteindelijk voor een prettiger gevoel dan voedsel vol vet en suikers. Pas in het bijzonder op met alcohol en andere verdovende middelen. 
  • Blijf bewegen. Bij voorkeur ga je sporten, maar ook een wandelingetje doet al wonderen. Beweging zorgt voor dopamine, serotonine en endorfine. Allemaal hormonen die je een flinke oppepper geven. En doe je dat in de buitenlucht? Dan snuif je ook nog eens lekker wat zuurstof op en in het zonnetje pak je mooi wat vitamine D mee! 
  • Ga op een verantwoordelijke manier om met je werk/studie. Je baan of tentamen voelt nu misschien totaal onbelangrijk vergeleken bij jouw verdriet. Maar uiteindelijk is het wel hetgeen wat je gaat helpen naar een zorgeloze toekomst, over een paar maanden zou je gloeiende spijt krijgen als je dit nu verwaarloost. Zorg dus dat je werk/studie niet (te veel) lijdt onder jouw dip. Dat kan betekenen dat je je ziekmeldt als concentreren echt niet lukt, of juist dat je wel naar college of een afspraakt gaat omdat er te veel van afhangt. Maar het kan ook betekenen dat je je werk nog eens extra door een collega/medestudent laat checken wanneer jij even niet zo scherp bent. 

Tweede fase: Verdriet doorleven, verwerken en doorgaan

Bovenstaande tips zijn stappen die je neemt in de eerste dagen of weken na de break-up. Na een poosje kan het zijn dat je de behoefte hebt je emotie wat meer te verwerken, er mee bezig te zijn en het te doorleven. Terg jezelf dan niet, houd bovenstaande tips wel in je achterhoofd. Manieren om op een constructieve manier je verdriet te doorleven en verwerken: 

  • Bedenk wat je precies mist en leer dat in jezelf of in iets anders dan je partner te vinden: Zijn het zijn kookkunsten? Ga zelf eens aan de slag met wat kookboeken. Zijn het de uitjes in het weekend? Zorg voor een goede planning met vrienden voor de komende weken. Mis je een gevoel voor iemand te kunnen zorgen? Misschien kan vrijwilligerswerk of een huisdier dat gat vullen. Op deze manier word je ook veel minder afhankelijk van toekomstige partners. 
  • Schrijf het van je af: Al je verdriet, boosheid, misschien ook je twijfels of de vragen die je nog aan je ex hebt. Inclusief alle verwijten en al het naars. Ik kan je niet aanraden dat daadwerkelijk naar je ex te versturen, maar als het op papier staat is het vaak je hoofd al wat beter uit. Het is overigens geen gek idee om alsnog een 'afscheidsbrief' naar je ex te sturen. Voor veel mensen kan zo'n ritueel goed werken om ècht af te sluiten. 
  • Positief denken: Ons brein werkt zo dat we negatieve gebeurtenissen (een break-up, gemis van je ex) twee keer zo zwaar laten wegen als positieve gebeurtenissen (vrijgezel zijn, mogelijkheden en kansen). Het helpt echt om lijstjes te maken van de voordelen die jouw nieuwe vrijgezelle leven met zich meebrengt. Bijvoorbeeld dat je nu eindelijk die wereldreis kan maken of het huisdier kan nemen waar hij allergisch voor was. Schrijf hier elke dag iets bij of lees het lijstje dagelijks over om het goed door te laten dringen. 
  • Vraag hulp! Aan vrienden en familie, maar aan een coach of therapeut kan zeker ook. Ik kan je aanraden altijd eerst met de mensen om je heen te praten en je te laten troosten. Deze mensen staan dicht bij je en kunnen je ook helpen met het invullen van gemis zoals hierboven beschreven. Maar als je rouwproces lang duurt, verergert of het niet (meer) prettig voelt met vrienden en familie te praten is het helemaal niet gek een coach of therapeut in te schakelen. Wil je overleggen wat ik voor je kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op! 

Share!

Verder lezen?